Őrségi parasztházunk

Az ŐRSÉG - a tájegység, amely örökre rabul ejtette a szívünket. Kercaszomor, közelebbről Szomoróc, amelyet most már szűkebb hazánként emlegethetünk.

Az ŐRSÉG... nem is oly rég még azt sem tudtam, hogy merre keressem a térképen. Miután 2007. decemberében ezen a vidéken töltöttünk 3 napot, azóta szinte megállt az idő. Végérvényesen és visszavonhatatlanul beleszerettünk a férjemmel együtt ebbe a vidékbe, s a megoldást kerestük arra, hogy mily módon csempészhetnénk mindennapjaink gondolatába e csodálatos helyet...

Web-napló egy 110 éves parasztház felújításának margójára...

KÁLYHÁS

Cserépkálya, kandalló, kemence(beltéri-kültéri, búbos), kerti sütőalkalmatosságok szakszerű építése, karbantartása garanciával. Cserépkályha elbontása sitt elszállítással. +3630 6929649 e-mail: cskalyha@gmail.com

Képeink

minden, ami az Őrséggel kapcsolatos
* Hétrét Együttes
* Neil Young Sétány
ha szereted az igényes és jó zenét
* Őrségi ingatlanközvetítés, értékbecslés
a mi házunk lelőhelye (is)
* Őrségi Teleház
információk, rendezvények, programok, szálláshelyek
* Őrségi fotók
Kelemen Gábor fotográfus képei
* Őrségi kerámiák
Csótár Rezső népi iparművész, szentgyörgyvölgyi fazekasmester
* Ferencz-porta
bemutató gazdaság, bioporta és szálláshely Szalafőn
* Őrvidék
hasznos információk az őrség tájegységeiről
* Tönköly-porta
Soós Ferenc kercaszomori ökogazda által készített vegetáriánus ételek, hajdínás-étkek, tönköly-párnák
* Bognár Étterem és a Zala Parti Betérő Pizzéria
a környék legfinomabb hajdínás vargányalevese, őrségi specialitásai, magyaros ételei és pizzái
* Térkép
ahol megtalálhatsz bennünket

Kapcsolat

Utolsó kommentek

• annavoice: Kedves annamarie! Vályogházzal és parasztházakkal kapcsolatosan barangoltam a neten, amikor ráleltem az „Egy vályogház naplója képekben” című blogr... (2013.07.05. 02:14) Költözködünk...
  • fűrészpor: Már azt hittem, hogy vége a blognak. :) Pár hónapja olvastam bele és most kíváncsiságból ide néztem, de már megyek is a blogspotra. :) (2009.12.10. 11:39) Költözködünk...
  • Kaga: @Péterbácsi: Jaja, vagy a blogter is. Esetleg freeblog, de ott a világon mindent megszabnak... (2009.10.30. 14:49) Költözködünk...
  • accipiter: Az egyik barátnőm családja is gondolt egyet és felújították az örökölt kúriát és le is költöztek Kazárra. :) Egyedül dórinak hiányzik Pest a család ... (2009.09.24. 14:51) A felújítás is halad...
  • Péterbácsi: Jól döntöttél a blogspot egy kiváló lehetőség! (2009.08.18. 07:13) Költözködünk...
  • Utolsó 20

25 26 27 28 29 30 31

Házunk tája

2008.11.14. 22:41 - annamarie

Címkék: falusi turizmus vidék őrségi parasztház szomoróc kercaszomor parasztház felújítása vidéki ház

Kevés szó esett eddig házunk közvetlen környezetéről, így hát erről is szeretnék írni. Mint már említettem, a ház maga egy 2809 nm alapterületű telken áll, az Őrségi Nemzeti Park területén. Maga a falu kb. 260 lelket számlál és 500 méterre van a szlovén határtól. Nem kis büszkeség tölti el szívünket, hogy most legutóbb kicsiny falunk 2-3 napig a média közszereplőjévé vált: október 27-én megszavazta az Országgyűlés és Kercaszomornak adományozta a "COMMUNITAS FORTISSIMA ", azaz a Legbátrabb Falu címet, ugyanis Szomoróc községet, a mai Kercaszomor részét 1919 augusztusában, annak ellenére, hogy a békeszerződés által megállapított határ Magyarországnak ítélte, a jugoszláv állam fennhatósága alá vették. A szomoróciak hiába tiltakoztak, a trianoni hatalmasságok nem kívántak velük foglalkozni, ezért - a kilátástalanságot feloldandó - saját kezükbe vették a sorsukat. 1920. augusztus 1-jén éjszaka Rankay hadnagy tizenhét határőrrel és a hozzájuk csatlakozó kercai férfiakkal megrohamozta a Szomorócot megszálló katonaságot. A meglepett jugoszlávok fegyvereiket eldobálva menekülésbe fogtak. A szomoróci férfiak e fegyverekkel csatlakoztak Rankay hadnagy csoportjához. A hadnagyot az önkényes akció miatt leváltották, a szomoróci lakosságra a bátor kiállás miatt megtorlás várt. A fegyveres csoport több tagját letartóztatták. Helytállásuk mégsem volt hiábavaló, hiszen másfél év múlva a határmegállapító bizottság e bátor tett által is befolyásolva több községgel együtt Szomorócot ismét Magyarországnak ítélte. 2002-ben már kérték az Országgyűlést, hogy Kercszomor megkaphassa e kíváló címet, de több képviselő ennek ellenkezőjét szorgalmazta, így napirendre sem került.

A történelmi eseményeken túlmenően nagyon hangulatos falucska Kercaszomor. Legalább 5 km hosszú, romantikus, kacskaringós főútja végén az egykori magyar-szlovén határt egy nem oly rég állított békeoszlop és pad jelzi. A falu két részből áll: Kercából és Szomorócból. A mi házunk a szomoróci részen található. Kerítés nem állja egyetlen nézelődő útját sem, arrafelé nem divat. Mindenki tudja, hogy meddig húzódik saját telkének, földjének határa, ebből vita soha nincs.

A falut jelző tábla Szlovénia felől

Házunk a főúttól kb. 60 méterre fekszik egy lankás domb tetején. A terület ősfüves részén bizony rengeteg időbe és energiába kerül, amíg rendezetté válik. Ha odaköltözünk, valószínűleg be kell szereznünk egy önjáró fűnyíró traktort, de legalább 3-4 kecskét egész biztosan. A telken vannak gyümölcsfák is, de állapotukból látszik, hogy a ház eddigi gazdái nem sok időt szenteltek az ápolásukra, mellesleg a legtöbb fa legalább annyi idős, mint maga a ház. A ház mögött egy ligetes rész terül el, ott is inkább gyümölcsfák és tölgyfák találhatóak. A ligetes rész után már csak egy kevés földrész a mi tulajdonunk, de hatalmas rét, mögötte erdő terül el. Legutóbbi alkalomkor nagy sétát tettünk arra kiskutyánkkal, aki élvezettel futkorászott előttünk és szívta magába a vadaktól származó újabb szagmintákat.

Volt olyan pillanat, amikor az őzike 5 méterre a konyhaablaktól legelte a földre hullott almát. Máskor a házunk előtt álló öreg körtefa ágai alatt mókuslesre vártunk, a cinkék az ablakpárkányunkról nézegettek befelé, a nyest pedig a háztető gerincén futott végig, a ház mellett szarvasok kettesével futottak az erdő felé. Soha nem voltunk még ennyire közel a természethez, mint amióta itt lakunk.

A házzal szemben, a főút túloldalán ugyancsak gyönyörű rét terül el, utána erdő. Az erdőben csordogál a Kerca patak, amely Bajánsenyénél csatlakozik az ugyancsak Szlovéniából eredő Kerka folyóba. Az Őrségben nagyon sok túrista út, ún. tanösvény ered. Kercaszomorról a Fürge csele tanösvény és a Szomoróczi tanösvény indul, sajnos még nem akadt alkalmunk becserkészni, de amint végzünk a felújítással, szerét vesszük.

Kerca-patak

Közvetlen környezetünk után kicsit távolabbi vidékeket venném számba. Az Őrség nem csak tanösvényeiről, de a térség tavairól is jól ismert. A pecások igazi paradicsoma eme tájegység, hiszen Kercaszomorról ahogy kifordulunk az Őriszentpéter felé vezető főútra, máris ott találjuk a Bajánsenyei tavat, amely méretét tekintve az őrségi tavak közül a legnagyobb.

A tó egy víztározó, partján egy panzió/szálloda is üzemel, valamint régebben a víztározó mellett lévő kisebb tóban fürödni is lehetett. Mostanság a főútról a töltés tetején felállított szélfogó sátrakból ítélve leginkább a tavat horgászásra használják.

Az Őrség legismertebb tava a Vadása tó, amely titokzatos dombok mögött, Hegyhátszentjakab mellett található. Partján kempinget üzemeltetnek, ahol alpesi stílusú faházakat lehet bérelni, vagy pedig aki kapható egy kis sátorozásra, az csodaszép környezetben, kulturáltan meg is teheti.

A Borostyán tó Zalalövő külterületén található, itt is kemping, de még szálloda is üzemel. A tó fürdésre, horgászásra, csónakázásra alkalmas.

Hársas tó: a Hársas-patak felduzzasztásával gyönyörű erdei környezetben keletkezett néhány évtizede. Hivatalos neve Máriaújfalusi-víztározó, amit az alatta fekvő faluról kapott, amelyet korábban a patak kiáradó vize időnként elöntött.

A Hársasnál szebb fekvésű víztározó aligha van szép hazánkban, de talán távolabb sem. (A tavakról készített fotók nem saját készítésűek.)

A tavak után feltétlenül szót, illetve betűt kíván néhány - Kercaszomor közelében található - épített örökség. Legelőször Velemér Árpád-korabéli templomát említeném meg.

Az elragadó, XIII. századvégi, késő román, kora gót temploma távol az országúttól, (ma Paprétnek nevezett terület) az erdő mellé bújva áll immár hét évszázada. 1378-ban a radkersburgi Aquila János festette ki a templombelsőt, teljesen beborítva a falat a Bibliából és a Szentek legendáiból vett ábrázolásokkal. Páratlan értékű freskótöredékek találhatók az egyhajós, tornyos, sokszögű szentéllyel záródó apró templomban.

A gyönyörű templombelső a freskó töredékekkel...

Őriszentpéteren is található egy Árpád-kori templom, ez az építmény 40 évvel a veleméri után készült.

Ha skanzen, akkor először mindenkinek a Szentenderei Szabadtéri Múzeum jut eszébe. Pedig itt, Szalafőn található a Pityerszeri Szabadtéri Múzeum, ahol lehetőség nyílik az egykori őrségi parasztházak eredeti helyén történő, eredeti tárgyakkal berendezett népi épületegyüttesének megtekintésére. Ezeket a házakat ma már nem lakják, viszont a környező dombok szerei tovább fejlődtek, a mai napig lakják az őrállók utódai.

Bőven akad további látnivaló e területen. Gödörházán említésre méltó a harangláb és a gödörházi kecskefarm. Magyarszombatfán a fazekasházban, a vadászati kiállításban lehet gyönyörködni.  Magyarszombatfa igazi fazekas település, majd' minden harmadik ház előtt fazekas cégért lehet látni.

Vendéglátás terén igen sok olyan étterem van, ahol speciális őrségi ételekkel várják az idelátogató túristát. Az Őriszentpéteren található Bognár Éttermet és annak Zalaparti betérő Pizzériáját említeném, mivel ezek a helyek már általunk is kipróbált és kedvelt vendéglátóipari egységek.

Házunk táját bemutató körsétám után visszakanyarodok Kercaszomorra, ugyanis a mi házunktól pár méterre található a szomoróci harangláb, amelyet Szomoróc Magyarországhoz való visszacsatolása alkalmából építettek.

Miután visszatértünk Szomorócra, pár kép erejéig házunk közvetlen környezetét szeretném bemutatni:

Ezen a  fagyos reggelen készült fotón már igen csak érzékelhető az évszakváltás.

A napfelkeltés képekért az ágyból kiugorva, mezétláb futottam, hogy meg tudjam őket örökíteni.

És végül a házunk mögött elterülő hatalmas rét (az már nem a mi tulajdonunk), amelynek határán jókat sétálunk:

Kapcsolódó fotóalbum: http://indafoto.hu/annamarie/orseg_telen

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rika 2009.01.01. 10:50:31

Annamari csodálatos a házatok környéke és az egész vidék.Nagyon tetszenek a képek és leírásaid. Jól el lehet képzelni milyen is lehet ott élni!Gratulálok a Blogodhoz!